Obvykle to začíná stejně. Zavolá nám sám majitel nějaké společnosti: “Prosím vás, jste odborníci na e-mailing. Potřeboval bych vaší pomoc! Někdo nám odcizil e-mailovou identitu. A jménem firmy teď posílá nevyžádané hromadné e-maily. Co se s tím dá udělat? Firmě to poškozuje dobré jméno. Jak se můžeme bránit?”
Naposledy nás takto zkontaktoval Štefan Polgári. Výkonný ředitel affiliate sítě DOGNET, která se specializuje na affiliate marketing a monetizaci obsahu. Panu Polgárimu se někdo naboural do e-mailové schránky. Vykradl z ní všechny kontakty a začal ze schránky posílat e-maily. Popis celé situace očima pana Polgáriho je k dispozici na jeho blogu. Situace to není zrovna příjemná, nicméně stalo se a nyní je potřeba co nejdříve reagovat. Popišme si tedy, co radí Mail Komplet - tým e-mail marketingových specialistů.
Čelíte-li útoku, není času nazbyt. Nejprve si popíšeme klíčové kroky, které by měly následovat ihned po přečtení tohoto článku. Body specificky se vztahující k e-mailingu si dále rozebereme podrobně.
A nyní podrobněji k e-mailingovým specialiám - SPF, DKIM a DMARC…
SPF nebo též plným názvem Sender Policy Framework. Jde o technologii, jejíž princip spočívá v tom, že ověřuje, zda je IP adresa odesílajícího poštovního serveru autorizovaná na doméně odesílatele.
Díky SPF je tak poštovní server příjemce schopen zjistit, zda e-mail nebyl odeslán z nepovoleného poštovního serveru. Pokud byl, e-mail bude buď odmítnut nebo doručen do složky SPAM. Co přesně cílový poštovní server s neautorizovanou zprávou udělá, je definováno v tzv. SPF záznamu.
SPF záznam se nasavuje na úrovni domény prostřednictvím tzv. DNS záznamů. S přidáním SPF záznamu na doménu vám pomůže váš IT správce.
Nasazení SPF má kromě výhod také jednu nevýhodu. Znemožní vám automatické přeposílání e-mailů mezi různými poštovními servery. Pokud například pošlete e-mail někomu do schránky na seznam.cz a příjemce má na úrovni schránky nastaveno přesměrování např. do schránky na gmail.com, e-mail bude gmailem odmítnut, protože IP adresa poštovního serveru seznam.cz není autorizována.
DKIM nebo též DomainKeys Identified Mail. Jedná se o technologii podobnou SPF, nicméně oproti SPF má ale DKIM jednu zásadní výhodu. Neznemožňuje automatické přeposílání e-mailů mezi různými poštovními servery.
DKIM totiž pracuje na jiném principu. Zatímco SPF pracuje s autorizací IP adres, DKIM používá elektronický podpis. Ten je generován při odesílání e-mailu a jeho platnost je ověřována prostřednitví klíče vystaveného na doméně. DKIM tak není pevně svázán s konkrétními IP adresami. Přeposílání jednou podepsané pošty není nijak narušeno.
Pokud posíláte své babičce pohled z dovolené, na závěr se podepíšete. Stejně tak funguje DKIM – je to podpis odesílatele. Ovšem elektronický.
DMARC je technologie, která umožní cílovým poštovním serverům monitorovat a ověřit, zda je příchozí e-mail odeslaný z vaší domény legitimní nebo ne. A pokud ne, DMARC umožňuje říct, jak s takovou zprávou naložit.
Pro vás to tedy znamená, že díky DMARC můžete nastavit politiku, která říká, že nelegitimní zprávy budou buď
U prvních dvou případů navíc dostanete o takové nelegitimní zprávě report. Takže nejen že se zamezí odeslání podvržené zprávy z vaší domény, ale navíc se i dozvíte, že se něco takového děje včetně důvodů, proč byla zpráva odmítnuta.
Vybudovat lovebrand stojí mnoho vašeho úsilí. Poškodit značku jde bohužel i bez vás. On-line na vás může zaútočit konkurence. Třeba tím, že vaším jménem rozešle e-maily s informací, že končíte s podnikáním.
Nebo on-line podvodníci. Ti mohou zneužít sílu vaší značky a důvěru zákazníků k ní. Zákazníci pak ochotně udělají cokoliv. Věci, které by pro neznámoho odesílatele neudělali. Třeba kliknou na podvrženou zavirovanou fakturu. A problém je na světě. Zbytečně.
Ať už je motiv útočníka jakýkoliv, snažte se mu naházet pod nohy co nejvíce překážek. Když zjistí, že máte DMARC, DKIM i SPF, dost pravděpodobně si útok na vás rozmyslí. Nejčastěji půjde útočit na někoho jiného. Třeba na konkurenci, která DMARC, DKIM a SPF nepoužívá.
Podělte se s námi o zkušenosti. Třeba v diskuzi pod článkem. Nebo nám napište!
Přihlaste se k odběru našich newsletterů a dostávejte aktuální novinky a články.
Doba jde dopředu. A my též. Už nějakou dobu pracujeme na tom, aby tvorba vašich e-mailingových kampaní byla rychlejší, jednodušší a efektivnější. A právě proto jsme pro vás vytvořili nový nástroj Boldem.
Ve spolupráci s partnerem Lemonero specializujícím se na chytré financování e-shopů jsme pro vás připravili základní informace k finančnímu plánování pro váš byznys.
Svět technologií se neustále vyvíjí a rok co rok se tempo „zrychluje“. Zrychluje se natolik, že je někdy obtížné udržet se všemi změnami krok. Pokud nepůjdete „s dobou“, jednoduše řečeno, ujede Vám vlak.
V posledních letech došlo k dramatické digitální transformaci marketingu. Současná světová situace tento trend ještě více zvýraznila. Prostředí online marketingu je dynamičtější než kdykoli předtím.
Znáte to, přijdete na stránky a hned na Vás vyskakuje lišta s informacemi o tom, že se ukládají nějaké cookies. Většina z nás bezmyšlenkovitě kliká na souhlasím a pokračuje na obsah. Co se změní v novém roce?
Nejste zdatní v HTML kódování, ale zároveň byste raději rozesílali e-maily v HTML kódu? V tomto díle zjistíte, jak je snadné vytvořit kódovanou šablonu takřka bez jakýchkoliv znalostí o HTML kódování.